Zondag 9 november 2025 in de woorden van Lisa & Irene
Vandaag begonnen we de dag weer vroeg aan de ontbijttafel. Om 8.00 uur zaten we klaar en om 9.00 uur vertrokken we met de bus naar een jeugdcentrum. Daar hebben we onze activiteiten uitgelegd en besproken wat we allemaal nodig hadden. Toen alles geregeld was, hadden we wat vrije tijd. De meesten gingen meteen enthousiast pingpongen.
Ook de jongeren die vroeger bij het SOS Kinderdorp in Skopje hebben gewoond en nu in een jeugdhuis wonen omdat ze ouder zijn dan veertien, waren er vandaag weer bij 😊 Ik had meteen weer een klik met mijn vriend Kiko. Hij vertelde dat hij niet zo goed had geslapen, omdat hij de hele nacht op TikTok had gezeten… dat herken ik (Lisa) wel 😜
Na het wachten liepen we samen naar het SOS Kinderdorp, waar we ontzettend lief werden ontvangen. De kinderen gaven ons een groot applaus en deelden high fives uit. Elke dag loopt anders dan we hadden gepland, wat we als groep soms jammer vinden, maar uiteindelijk wordt het toch altijd een leuke dag.
Er waren verschillende activiteiten: een groep ging knutselen en spelletjes doen, een andere bouwde een parcours en er was ook een groepje dat cakejes ging versieren. Nou, ik kan jullie vertellen: er werd meer gesnoept dan versierd! Toen alles klaar was, hebben we nog lekker met de kinderen gespeeld, gedanst en gevoetbald. Het was zo mooi om al die blije gezichtjes te zien, echt hartverwarmend. We hebben midden in het dorp een wensboom geplant met een capsule waarin we wensen voor de toekomst voor de kinderen (en onszelf) hebben gedaan.
Rond 13.00 uur was het tijd voor de lunch. We aten samen heerlijke burgers. Eigenlijk stond pannenkoeken bakken op de planning, maar dat ging vanwege de tijdsplanning helaas niet door. In plaats daarvan werden er hamburgers voor het hele kinderdorp besteld en dit werd enthousiast onthaald. Nadat iedereen zijn burger op had, vertrokken we om 13.30 uur weer met de bus, dit keer richting de dierentuin.
Na het kinderdorp zijn we met de hele groep naar de dierentuin geweest. € 63,22 voor 75 kaartjes voor de dierentuin, das toch geen geld?!
Bij binnenkomst gingen de moeders van het SOS Kinderdorp met de kinderen door de dierentuin lopen zonder ons, maar dit was niet helemaal de bedoeling. Gelukkig zijn we natuurlijk hartstikke flexibel, dus zijn we zelf in groepjes door de dierentuin gaan lopen. We hebben aapjes, wolven, panthers, leeuwen en een nijlpaard gezien. Hiervan dacht Sofie dat het haar vader was. Toen het begon te regenen zijn we overdekt op het terras gaan zitten en hebben we lekker een frisje gedronken en leuke gesprekken gehad. Om 15.50 uur was het tijd om naar de uitgang te lopen en de kinderen van het SOS Kinderdorp uit te zwaaien. Daarna zijn wij in de bus gestapt en zijn we weer terug naar het hostel gegaan.
Na een drukke dag, hadden we even tijd voor onszelf en iedereen ging zijn eigen weg. Niet helemaal alleen natuurlijk 😉 (afspraak is dat je nooit alleen bent). Om 18.50 uur gingen we avondeten bij het hostel, waar pasta op het menu stond. Sem en Boris hadden daar natuurlijk niet genoeg aan en bestelden nog een pizza. Na het eten haalden we nog een heerlijk ijsje, alsof het hier nog niet koud genoeg is! Daarna gingen we terug naar het hostel om een lekker drankje te doen. Ook de begeleiders genoten van een heerlijk sappie, jummm!

Het lijkt mij allemaal heel gezellig. En mooi toch dat alles net even anders gaat dan jullie hebben gepland. Creatief zijn met de omstandigheden. Top!