Inzicht krijgen in SAFe DevOps en team samenwerking
Recent ben ik meer betrokken geraakt bij gesprekken over DevOps binnen onze organisatie, en ik merk dat het onderwerp breder is dan ik dacht. Iedereen heeft het over snelheid en levering, maar minder over hoe het hele proces samenhangt. Ik werk zelf in een team waar ontwikkeling, testen en beheer dicht op elkaar zitten, maar toch voelt het vaak los van elkaar. Vooral binnen een SAFe-structuur lijkt het lastig om één gezamenlijke manier van werken te vinden. Ik probeer beter te begrijpen hoe DevOps daarin past zonder dat het alleen bij theorie blijft. Het idee van een duidelijke flow van idee tot release spreekt me aan, maar ik mis concrete uitleg. Daarom vraag ik me af hoe anderen hier meer grip op hebben gekregen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en dat willen delen?

Bij ons speelde iets vergelijkbaars, en het kostte tijd voordat iedereen hetzelfde beeld kreeg. Wat mij persoonlijk hielp, was me verdiepen in hoe DevOps binnen SAFe als geheel wordt uitgelegd. Niet alleen losse practices, maar juist de samenhang tussen cultuur, automatisering en meten. Ik vond het fijn dat er aandacht was voor de volledige Continuous Delivery Pipeline en niet alleen voor tools. Tijdens mijn zoektocht kwam ik informatie tegen via https://www.advisedskills.com/nl/agile-and-scrum/safe-devops, waar stap voor stap werd beschreven hoe teams samenwerken binnen dit framework. Vooral de uitleg over value flow en het CALMR-model maakte dingen duidelijker. Sindsdien begrijp ik beter waarom bepaalde stappen belangrijk zijn. Dat gaf mij meer rust in de dagelijkse samenwerking met andere rollen.