Zaterdag 16 november 2024 in de woorden van Bao-Nhi
Iets na 2.00 uur vannacht kwam het Bosnië avontuur ten einde nadat we in Utrecht aankwamen en alle studenten weer richting huis keerden. Voor mij is dit altijd een moment wanneer ik een diepe zucht neem bij zulke begeleidingsreizen. Wanneer iedereen weer overhandigd is aan de ouders en de verantwoordelijkheid over de zorg van hun meest waardevolle bezit veilig en wel is verlopen.
Wat een week… ik ben onwijs trots op onze studenten. Zij kwamen met een duidelijk doel naar Bosnië: een fijne educatieve plek creëren en aan de slag gaan met de Bosnische kinderen met hun pedagogische deskundigheid. De doelen zijn gehaald, maar wat voor mij als docent & ontwikkelingswerker het mooist is, is om de realisatie bij deze jongvolwassenen te zien van wat zij allemaal zelf bereikt hebben. De realisatie dat zij zoveel in hun mars hebben en nu veel mooie en onbetaalbare herinneringen meenemen uit Bosnië.
Twee jaar geleden had ik het idee om dit KD op te zetten voor PWO en de weg naar deze reis is niet altijd makkelijk geweest, maar ik wist dat dit het allemaal waard zou zijn. Het is namelijk zoveel meer dan een reisje, het is een project waarbij je twee werelden samen probeert te brengen. Een stukje bewustwording dat je kan geven op twee manieren: aan en om een ander.
Het is en blijft voor mij bijzonder om te zien hoe snel zo een groep hecht raakt met elkaar. Daar waar zij voorheen elkaar voorbij liepen in de wandelgangen van de Vondellaan, zal dit vanaf nu anders eraan toe gaan met een groet en een knuffel omdat zij deze fijne Bosnische bubbel gecreëerd hebben met elkaar.